Vårdagjämning

Idag är det visst vårdagjämning, enligt min kalender. Har aldrig riktigt fattat vad det innebär, och varför det måste stå med i typ varenda kalender och almanacka som finns... Så googlade lite!

Vårdagjämning inträffar tydligen när solskivans (skiva? jag trodde solen var rund...?) centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, dvs himmelsekvatorn. Just den punkten när passagen sker kallas vårdagjämnin. Tydligen är det inte en hel dag, utan bara ett liiiiiiitet fnuttit ögonblick. I år är det tydligen kl 11:44.

Jag har alltid trott att det innebär att dag och natt är exakt lika långa (känns som en mer spännande sak att sätta i almanackan), men så är det tydligen inte... Det är visst ngt dygn tidigare. När dag och natt är lika långa, beror det på ljusets böjning i atmosfären - ngt som kallas refraktion, som gör att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång.

Man lär sig något nytt varje dag. Vårdagjämning var dock inte så spännande som jag trott... Man kan ju tycka att det borde innebära att det officiellt är vår?

I morgon är det internationella SÖMNDAGEN! Det känns bra mycket viktigare än vårdagjämning. Jag ska fira. Eller, sova rättare sagt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback