Hwang. Stephen Hwang.

Japp, så heter han. Stephen Hwang. Den enda rektorskandidaten till Linnéuniversitetet. Johan Sterte hoppade ju av. Så i princip är det väl helt klart.

Jag är helt insnöad på allt runt Linnéuniversitetet just nu. Försöker sätta mig in i allt som rör fusionsprocessen. Det är sjukt spännande och intressant!

Mr Hwang då. Det är tydligen en riktigt skärpt kille. Han har varit professor i fysik i nästan tio år. Bara det! Nu är han dekan och forskningsledare vid Karlstad universitet. Han har jobbat i två år i nobelpristagaren Steven Weinbergs forskningsgrupp vid University of Texas.

Och det fräsigaste av allt: Han har jobbat två år på forskningsanläggningen CERN i Genève i Schweiz. Har ni läst boken Änglar och Demoner, av Dan Brown? Brown skriver massa om antimateria som skapats vid CERN. Partikelacceleratorn som typ kunde betyda jordens undergång (iaf om man ska tror på media) ligger CERN också bakom. Hur coolt är det inte att nya rektorn jobbat där!? Jag är impad.

Han sysslar med elementarpartielfysik. Och nej, jag har inte heller någon aning om vad det är. Tydligen fokuserar hans forskning på superstärngteorin (nej, jag är inte insatt i det heller) - som verkar handla om att förstå de grundläggande principerna för universums utveckling sedan Big Bang. Hej-å-hå. Mr Hwang får Darwin att framstå som värsta neandertalaren. I alla fall i mina ögon.

Mr Hwang måste vara sjukt smart. Undrar hur man ska bete sig när man träffar honom? Jag kommer framstå som totalt hjärndöd i hans sällskap.

Jämfört med honom tror jag min IQ motsvarar min skostorlek, ungefär. Och jag har inte speciellt stora fötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback